Skriva avtal
Kundavtal
Ett kundavtal är ett avtal mellan leverantör och kund. I det brukar man reglera alla grundläggande frågor kring försäljningen, till exempel, vad är det ni säljer och till vilket pris, vilken kvantitet och vilken kvalitet, leveranstid och transportvillkor, mm.
Våra avtalsjurister hjälper er att skriva ett kundavtal som är anpassat efter er unika situation. Kontakta oss för att säkra en trygg affär- första samtalet är alltid kostnadsfritt.
Ett tydligt kundavtal är en grundläggande förutsättning för att du som leverantör ska uppfylla kundens förväntningar och det kan med fördel kompletteras med allmänna villkor. Att formulera allmänna villkor för företagets verksamhet är ett effektivt sätt att tillämpa avtalsvillkor som gäller för samtliga kunder.
Därutöver finns det några generella riktlinjer att förhålla sig till när man ska skriva ett bra kundavtal, eller egentligen oavsett vilken typ av avtal du ska skriva.
1) “KISS-principen” – Keep it short & simple
Först och främst, enkelhetens konst är beundransvärd. Så sträva alltid efter att hålla kundavtalet så enkelt som möjligt eftersom ett långt och komplext avtal skapar paradoxalt nog fler felkällor. Ett avtal som är svårt att överblicka tenderar dessutom att ge upphov till fler tvister eftersom risken ökar att parterna inte är helt införstådda med vad de har kommit överens om.
2) Använda raka och tydliga formuleringar
Vidare så är det värt besväret att lägga ner lite extra tid på precisionen i era formuleringar. Det är viktigt att avtalet är tillräckligt tydligt för att någon helt utomstående ska kunna förstå vad det är ni har kommit överens om. Definiera även begrepp som kan vara tvetydiga och begrepp som är centrala för avtalet. Det är bara att konstatera att tydlighet lönar sig alltid.