Scroll Top

Skriva avtal

Sekretessavtal

Ett sekretessavtal, eller NDA (Non- disclosure agreement) som det också kallas, skyddar dina företagshemligheter och skrivs ofta i samband med att man ska inleda ett nytt samarbete, anlita en konsult, diskutera ett eventuellt köp av bolag eller anställa en ny medarbetare. Avtalet fungerar  i huvudsak som ett komplement till det lagstadgade skyddet för företagshemligheter. Ett NDA kan antingen vara ensidigt, dvs. om bara den ena parten kommer dela med sig av hemlig information. Men det kan också vara ömsesidigt, om båda parter utbyter hemlig information.

Våra avtalsjurister hjälper er att skriva ett sekretessavtal som är anpassat efter er unika situation. Kontakta oss för att säkra ett tryggt samarbete- första samtalet är alltid kostnadsfritt.

Vad ska avtalet innehålla?

Sekretessavtalet reglerar bland annat vilken information som är konfidentiell, under hur lång tid sekretessen gäller och många gånger även vilka påföljder som kan bli aktuella vid brott mot sekretessen. Eftersom det ofta är mycket svårt att beräkna vilken skada en part som bryter mot sekretessavtalet orsakar kan ett avtalat vite vara ett bra alternativ. En vitesklausul som säger exakt vilket belopp som den felande parten ska betala till den andra parten kan ha en avskräckande effekt och ger därmed en ökad trygghet.

För att avtalet ska få önskad effekt är det framförallt viktigt att vara så specifik som möjligt med vilken information som ska vara sekretessbelagd. Det är därför sällan en bra lösning att skriva att all information som parterna delar med sig av ska vara konfidentiell. Därutöver är det viktigt att avtala om att sekretessen ska fortsätta att gälla även efter att Parternas avtal har upphört.

Här kan du läsa mer om vad sekretessavtalet bör innehålla.

Däremot finns det inget som säger att ni måste skriva ett självständigt sekretessavtal eller NDA, det går lika bra att inkludera en sekretessklausul som en del av ett större avtal.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att skriva eller tolka ett sekretessavtal?

Kontakta mig

Avtalsjurist Johanna Nielsen,

Johanna Nielsen

Granska och revidera avtal
Har du redan ett avtalsutkast hjälper vi dig att granska och vid behov revidera utkastet. Affärsavtal är många gånger komplexa och detaljerna viktiga. Genom att låta en erfaren avtalsjurist granska ett avtal innan det signeras kan du känna dig trygg med att avtalet verkligen återspeglar er tänkta överenskommelse.

Så här arbetar vi

Här nedan är en kort beskrivning av hur vi arbetar för att skriva ett avtal som är helt anpassat efter ditt företags situation och behov. Men tveka inte att höra av dig om du har frågor eller vill veta mer om hur vi arbetar.

1
Skicka en Förfrågan
Förfrågan avtalsjurist
2
Godkänn prisförslag
  • Kontakta oss och berätta vad du vill ha hjälp med
  • Vi återkommer med en prisuppgift som du får godkänna
  • Vi bokar in ett video-eller telefonmöte
3

Videomöte

Avtalsjurist- Vi skriver kommersiella avtal
4

avtalsutkast

Under videomötet ställer vi frågor för att samla in all den information som behövs för att skriva ett första avtalsutkast. Vi kommer också att ge tips och råd kring vad som är viktigt att tänka på, vilka eventuella risker avtalet innebär och hur dessa kan minimeras.

Så snart utkastet är klart så mailar vi över det till dig för genomläsning. Du får då chans att komma med synpunkter och ställa frågor.

Därefter gör vi eventuella ändringar och skickar sen det färdiga avtalet till dig i word- och PDF format.

5

färdigt avtal

Avtalsjurist
0
dagar
Det färdiga avtalet levereras vanligtvis inom en vecka.